STÄD- OCH FLYTTJÄNSTER
Innehåll
1 Definitioner..........................................................................................................................................3
2 Priser .....................................................................................................................................................3
3 Allmänna rekommendationer............................................................................................................4
4 Kundens ansvar...................................................................................................................................4
5 Följande moment ingår vid bokning av flyttstäd............................................................................6
6 Följande moment ingår inte i flyttstäd .............................................................................................7
7 Bedömning av bostadens och bohagets skick vid utförande av flyttstäd ...................................8
8 Försening..............................................................................................................................................8
9 Ändringar, tillval eller tillägg ..............................................................................................................8
10 Betalning och fakturering...................................................................................................................9
11 Skador och reklamation......................................................................................................................9
12 Garanti ................................................................................................................................................10
13 Ångerrätt.............................................................................................................................................10
14 Övriga bestämmelser........................................................................................................................10
15 Behandling av personuppgifter .......................................................................................................11
16 Tvist.....................................................................................................................................................11
Fyller du i formuläret är det en faktisk bokning och inte en offertförfrågan om inget annat skrivs.
Mellan
(1) Flyttstädning Partner Sverige AB, 559020-5133, Franzéngatan 30, 112 16 Stockholm,
(hädanefter ”FPS”)
och
(2) Kundnamn, personnummer, adress, (hädanefter ”Kund”), har denna dag träffats följande
avtal (härefter ”Avtalet”).
FPS och Kund är nedan gemensamt benämnda ”Parterna” och var för sig ”Part”.
1 DEFINITIONER
Varhelst följande termer kommer till uttryck i detta Avtal ska dessa termer ha den innebörd som
anges nedan:
’’Kund’’ avser beställare av tjänsten;
”Bostad” avser den bostad där tjänst ska utföras;
’’Pris’’ avser pris exklusive moms
”Tjänst” avser flytt- eller städtjänst;
”Uppdragsstart” avser den tidpunkt när tjänst ska börja utföras enligt aktuell bokning;
’’Utförare’’ avser den eller de personer som ska utföra aktuell tjänst;
’’Yta’’ avser den yta där tjänst ska utföras.
2 PRISER
2.1 Alla priser som anges vid bokning avseende timdebitering räknas utifrån arbetad tid per
person.
2.2 Varje påbörjad timme debiteras en (1) timme.
2.3 Om en kreditkontroll enligt 2.6 visar på anmärkning förbehåller FPS sig rätten att kräva
förskottsbetalning av hela eller delar av priset. Rutavdrag faktureras separat och
återbetalning sker när avdraget är godkänt av Skatteverket.
2.4 Om tjänst ska utföras för ett dödsbos räkning, och dödsboet står som avtalspart eller
fakturamottagare, är det på grund av Skatteverkets regler inte möjligt att göra rut-avdrag.
2.5 Eventuella rabatter och erbjudanden tillämpas ej på tillval, om detta inte uttryckligen
framgår.
2.6 FPS genomför en kreditkontroll för det fall fullständig förskottsbetalning inte erläggs innan
uppdrag utförs.
3 ALLMÄNNA REKOMMENDATIONER
För att tjänsten ska kunna utföras på bästa sätt ber vi Kund att beakta följande rekommendationer.
3.1 Dokumentera alltid ytan och bohaget där tjänst ska utföras genom att ta bilder från olika
vinklar. FPS kan kräva dokumentation i ett senare skede.
3.2 Vid utförande av tjänst ber vi Kund att kontrollera arbetet omgående i anslutning till
tjänstens slutförande, så att eventuella brister kan hanteras av personal på plats.
3.3 Vid utförande av flyttjänst rekommenderar FPS alltid Kund att skydda golvet genom att
täcka det med hård skyddspapp eller mjölkpapp.
3.4 Vid utförande av flyttjänst rekommenderar vi att Kund inte hjälper till med de
arbetsuppgifter som ingår i uppdraget, utöver flytt av bohag som Kund är särskilt rädd om
eller som behöver hanteras på något särskilt vis. Garanti gäller ej för sådana typer av
föremål.
3.5 FPS tillhandahåller flyttkartonger om så önskas. När tallrikar och liknande packas ska de
packas stående på högkant, med lämpligt emballage, för att försäkring ska gälla.
4 KUNDENS ANSVAR
4.1 Vid flyttjänst
4.1.1 Kund ansvarar för att eventuella kartonger som packats av Kund inte överskrider aktuell
viktgräns samt att kartongerna är packade och vikta enligt anvisning.
4.1.2 Kund ansvarar för att nedmontering och packning av bohag är slutfört senast vid
uppdragsstart. Det inbegriper även sådant som till exempel tillbehör till fönster, så som
gardiner, persienner, draperier eller liknande.
4.1.3 Kund ansvarar för levande djur. Kund ombesörjer på egen hand transport av djur.
4.1.4 Kund ansvarar för att eventuella växter och träd har erforderligt skydd, för att klara av en
flytt, som kan inbegripa exempelvis temperaturskillnader.
4.1.5 Kund ansvarar för att eventuella trädgårdsredskap, gräsklippare och dylikt senast vid
uppdragsstart är rengjorda, tömda på drivmedel och nedpackade.
4.1.6 Kund ansvarar för att ombesörja flytt av brandfarliga vätskor.
4.2 Vid flyttstäd
4.2.1 Kund ansvarar för att 24 timmar innan uppdragsstart skriftligen via mail informera FPS
om ugnen i den aktuella bostaden har en pyrolysemalj.
4.2.2 Kund ansvarar för att se till så att samtliga föremål som kan monteras isär (till exempel
säng, soffa, hyllor eller liknande) är isärmonterade senast vid uppdragsstart.
4.2.3 Kund ansvarar för att ta bort front på badkar om rengöring undertill önskas.
4.2.4 Kund ansvarar för att bostaden är tömd senast vid uppdragsstart, om inte tillval gjorts
eller om annan överenskommelse träffats.
4.2.5 Har tillval eller överenskommelse inte ägt rum enligt punkt 4.2.4, utförs tjänsten efter
bästa förmåga genom att Utföraren städar runt om de saker som står kvar i bostaden.
4.2.6 Kund ansvarar för att frysen är avfrostad senast vid uppdragsstart om inte tillval gjorts.
4.2.7 Om frysen inte är avfrostad enligt 4.2.5 kan tillval göras vid uppdagsstart. För att garanti
ska gälla ska läckageskydd samt fungerande avfrostningstapp finnas i bostaden.
Avfrostning utförs under tiden tjänsten utförs i övrigt. Är frysen inte avfrostad när
tjänsten är utförd i övrigt, stannar Utföraren inte kvar för att slutföra avfrostningen, om
inte kund godkänner extra debitering för detta.
4.2.8 Kund ansvarar för att säkerställa så att spis, kyl, frys, badkar, tvättmaskin, torktumlare och
andra större föremål senast vid uppdragsstart är utdraget så att Utföraren kommer åt, om
rengöring bakom önskas.
4.2.9 Kund ansvarar för att dela på glasluckor till ugn, om rengöring emellan luckor önskas.
4.2.10 Kund ansvarar vid för att fönsterrutor och glas är nedmonterat gällande en inglasad
balkong om fönstren ska putsas både in- och utvändigt. Om bostaden är belägen på
bottenvåning eller i ett enplanshus behöver det inte göras, i de fall det går att utföra
tjänsten genom att stå på utsidan av bostaden.
4.3 Vid samtliga tjänster
4.3.1 Kund ansvarar för att senast 24 timmar innan uppdragsstart skriftligen via mail informera
FPS om något är trasigt, känsligt eller av annan anledning behöver hanteras särskilt
varsamt inom ramen för den bokade tjänsten.
4.3.2 Kund ansvarar för att senast vid uppdragsstart göra bostaden eller utrymmet där tjänsten
ska utföras tillgängligt för Utföraren.
4.3.3 Kund ansvarar för att tillhandahålla en stege som har fler än tre (3) steg, om det är
nödvändigt för att kunna utföra tjänsten. Utföraren har alltid med sig en trestegsstege
som täcker en takhöjd upp till cirka 2,5 meter.
4.3.4 Kund ansvarar för att värdesaker, nycklar, mediciner och dylikt är undanplockat senast
vid uppdragsstart samt för att dessa saker under hela utförandet är i Kundens besittning.
4.3.5 Kund ansvarar för att det finns el och vatten att tillgå under uppdragets utförande. Extra
debitering kan tillkomma om väntetid uppstår på grund av att el eller vatten saknas vid
uppdragsstart.
4.3.6 Kund ansvarar för att signera den tidrapport som kommer lämnas till kund efter avslutat
uppdrag. Signeras sådan tidrapport ej, kan anmärkningar när det gäller rapporterad tid ej
göras vid ett senare tillfälle.
4.3.7 FPS ansvarar inte för skador som kan uppkomma till följd av att kund inte iakttagit någon
av punkterna i detta kapitel.
5 FÖLJANDE MOMENT INGÅR VID BOKNING AV FLYTTSTÄD
För att kunna utföra uppdraget i sin helhet ber FPS Kund om att iaktta de förpliktelser som åvilar Kund i
enlighet med kapitel 4. Om kund inte har följt dessa, kommer aktuell tjänst att utföras så gott som möjligt i
enlighet med detta avtal och särskilt det som anges i detta kapitel.
5.1 Följande ingår beträffande samtliga rum vid en flyttstädning:
• Dammsugning och våttorkning av samtliga golv
• Torkning av målade ytor, till exempel på dörrar, foder, fönsterbågar, snickerier
samt golvsocklar
• Fönsterputsning på samtliga sidor av fönster som går att putsa. Om fönstren
kan delas ingår putsning på samtliga sidor. OBS! Trasiga eller spruckna fönster
putsas ej
• Damning och torkning av element. Om elementen kan delas ingår damning och
torkning av samtliga sidor
• Torkning av garderober invändigt och utvändigt
• Damning av tak och väggar
5.2 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av kök:
• Damning och rengöring av kakel samt borttagning av fläckar från väggar
• Rengöring av skåp och lådor invändigt och utvändigt
• Rengöring av skärbrädor och diskbänk
• Rengöring av spis inklusive plattor, galler, plåtar och vreden samt ugnsglas.
Invändig rengöring av ugnsglas
• Rengöring av golv och väggar runt spisens normala placering
• Kyl och frys våttorkas och luftas in- och utvändigt för det fall avfrostning är
utförd
• Rengöring av köksfläkt och ventil
5.3 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av badrum
• Rengöring av väggar
• Rengöring av toalett
• Rengöring av badkar
• Rengöring av duschdörr
• Rengöring av badrumsskåp och eventuella speglar
• Rengöring av golvbrunn ingår om tillval gjorts
• Rengöring av vattenlås ingår om tillval gjorts
5.4 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av tvättrum
• Rengöring av tvättmaskin och torktumlare utvändigt. Observera att kund
ansvarar för att både plocka bort och sätta tillbaka filter efter rengöring
• Rengöring av tvättmedelsfack
• Rengöring av bänkar och ventiler
• Rengöring av golvbrunn ingår om tillval gjorts
5.5 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av balkong eller uteplats om tillval gjorts
• Sopning eller dammsugning av golv
• Torkning av balkongens insida, räcken och stänger
• Fönsterputsning
5.6 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av garage, vind eller liknande utrymme om tillval
gjorts
• Sopning eller dammsugning av golv
• Fönsterputsning (om tillval gjorts)
6 FÖLJANDE MOMENT INGÅR INTE I FLYTTSTÄD
6.1 Följande ingår inte vid utförande av flyttstäd, men kan oftast läggas till som tillval.
6.2 Borttagning av klistermärken, krokar, spikar, hyllor, stearin, tejp, lim eller dylikt.
6.3 Våttorkning av samtliga väggar och tak, dock ingår alltid rengöring av väggar i badrum och
borttagning av fläckar i kök enligt punkt 5.2-5.3.
6.4 Rengöring av persienner, gardiner eller liknande fönstertillbehör (kan läggas till som tillval).
6.5 Rengöring av golvbrunn eller vattenlås (kan läggas till som tillval).
6.6 Rengöring av balkong (kan läggas till som tillval).
6.7 Rengöring av möbler (kan läggas till som tillval). Om rengöring av möbler läggs till ingår
dammsugning och torkning av den yta som är tillgänglig. I uppdraget ingår inte att flytta
eller montera isär något. I uppdraget ingår upp till två (2) timmars rengöring, för det fall det
tar längre tid tillkommer en timdebitering om 350 kronor (efter eventuellt rut-avdrag) för
varje påbörjad timme.
6.8 Rengöring av garage eller övrig uteplats (kan läggas till som tillval).
6.9 Särskild behandling eller skurning av golv.
6.10 Särskild rengöring av kalkavlagringar.
6.11 Särskild rengöring av fogar mellan kakel vid missfärgningar eller särskilt svåra fläckar.
6.12 Urkoppling av elektroniska produkter eller inredning, som till exempel lampor, armaturer,
tvättmaskin, diskmaskin eller liknande.
6.13 Nedmontering eller isärplockning av möbler eller övrig inredning.
6.14 Rengöring mellan fönster som inte går att dela eller fönster som är trasiga.
6.15 Fullständig rengöring på insidan av ugnens ovansida om ugnens värmeslinga är monterad
på ovansidan.
6.16 Bortforsling av skräp eller andra lösa föremål.
7 BEDÖMNING AV BOSTADENS OCH BOHAGETS SKICK VID UTFÖRANDE AV FLYTTSTÄD
7.1 FPS förbehåller sig rätten att avsäga oss uppdraget om vi anser att bostaden vid ett
helhetsintryck är osedvanligt smutsig eller av annan anledning inte går att behandla på
sedvanligt vis. Kalkavlagringar är något vi ofta bedömer som osedvanligt smuts, men det
brukar inte ensamt medföra att vi avsäger oss ett uppdrag. Se exempel enligt länk nedan.
7.2 Är bostaden i skick som anges i punkt 7.1 erbjuder vi oss oftast att utföra tjänsten mot en
extra timdebitering om 350 kronor per person och påbörjad timme, alternativt till ett nytt
fast pris utifrån vår bedömning gällande bostadens skick. Om bostaden är i så pass dåligt
skick så att en sanering är aktuell, förbehåller vi oss alltid rätten att avsäga oss uppdraget,
till exempel om det finns blod eller avföring i bostaden.
7.3 Är bostaden i skick som anges i punkt 7.1 och vi inte kan utföra tjänsten, debiterar vi
enbart för resa och en (1) timme per person som skulle ha utfört tjänsten. Denna kostnad
berättigas ej rutavdrag.
7.4 Bedömning enligt ovan görs vid uppdragsstart. FPS dokumenterar alltid det vi tycker är
osedvanligt smutsigt eller som av annan anledning inte går att behandla på ett sedvanligt
vis, och skickar detta till Kund med en förklaring om vad vi anser om skicket. Därefter
erhåller Kund uppskattade uppgifter om tidstillägg och extra debitering enligt punkt 7.2.
7.5 Om FPS inte får tag i kund eller om kunden inte accepterar den extra kostnaden, debiterar
vi en (1) timme per tio (10) kvadratmeter som vi arbetar i bostaden.
8 FÖRSENING
8.1 Om försening som beror på Kund medför att FPS inte får tillgång till det utrymme där
tjänst ska utföras, debiteras Kund fullt pris för uppdraget.
8.2 Om vi får tag i kund inom 30 minuter från uppdragsstart och uppdrag kan slutföras,
tillkommer en kostnad om 700 kronor per påbörjad timme och person, för den extra tid
uppdraget tar till följd av förseningen. I sådana situationer utgår inget avdrag för rut. Rut-
avdrag kommer således i dessa fall ej att beviljas.
8.3 Om försening beror på FPS, utgår ingen ersättning till Kund utöver den ersättning som
utgår enligt lag. FPS gör alltid sitt yttersta för att undvika förseningar.
9 ÄNDRINGAR, TILLVAL ELLER TILLÄGG
9.1 Samtliga ändringar, tillval eller tillägg ska ske skriftligen till FPS kundtjänst.
9.2 Ändringar, tillval eller tillägg som innebär att uppdraget minskar i omfattning kan göras
senast tio (10) dagar innan tjänsten ska utföras, eller sjuttiotvå (72) timmar innan tjänsten
ska utföras vid utökat avbeställningsskydd.
10 BETALNING OCH FAKTURERING
10.1 Vid bokning tillkommer en fast kostnad om 379 kronor.
10.2 Faktura skickas till den mailadress som angivits vid bokning.
10.3 Fakturaavgift om 60 kronor tillkommer.
10.4 Anmärkningar när det gäller fakturan ska vara FPS till handa inom 10 dagar från
fakturadatum.
10.5 Anmärkningar som gjorts senare än vad som följer av punkt 10.4, beaktas ej.
10.6 Om utställd faktura inte betalas inom förfallotiden, tillkommer en kostnad för
påminnelseavgift om 60 kronor.
10.7 Dröjsmålsränta om tjugoåtta (28) procent utgår om faktura inte betalas inom förfallotiden.
10.8 Faktura ställs ut av FPS (org.nr: 559020-5133).
11 SKADOR OCH REKLAMATION
11.1 Reklamation beträffande flyttstäd ska göras skriftligen senast fjorton (14) dagar (inräknat
städdagen) efter tjänsten är utförd till följande mailadress: info@flyttstadningpartner.se.
11.2 Reklamation beträffande flyttjänst flyttstäd ska göras skriftligen senast sju (7) dagar efter
tjänsten är utförd till följande mailadress: info@flyttstadningpartner.se.
11.3 FPS åtgärdar kostnadsfritt den reklamation som faller inom ramen för garantin. Dock
hanteras reklamation inte, om kund inte kan presentera dokumentation gällande
reklamationen. FPS förbehåller sig rätten att i första hand åtgärda reklamationen på egen
hand, om det inte är möjligt får andra åtgärder först vidtas efter att FPS uttryckt att
reklamationen ej kan åtgärdas av FPS.
11.4 Om FPS gör en utredning och på plats kommer fram till att reklamationen inte är något
som beror på FPS, tillkommer en avgift om 700 kronor per timme och person som arbetat
med reklamationen samt en avgift om 700 kronor per timme för restid. I sådana situationer
utgår inget avdrag för rut. Rut-avdrag kommer således i dessa fall ej att sökas eller beviljas.
11.5 För det fall FPS ska utföra ett avhjälpande efter reklamation, ska kund och FPS gemensamt
komma överens om en passande tid.
11.6 Ingen ersättning utgår för eventuell förlust i näringsverksamhet i enlighet med 31-32 §§
konsumenttjänstlagen (1985:716).
11.7 Ingen ersättning utgår om kund eller någon annan åtgärdar ett fel i tjänsten, om kund inte
reklamerat tjänsten till FPS först och berett FPS tillträde och möjlighet att avhjälpa
eventuellt fel vid minst två separata tillfällen. Reklamation hanteras i första hand i enlighet
med garantin.
12 GARANTI
12.1 FPS erbjuder garanti för sina tjänster, med följande undantag.
12.2 Flyttstäd
12.2.1 Garantin täcker inte skador på bostaden eller föremål som uppstått till följd av att FPS
eller Utföraren ska stå för nedmontering eller flytt av föremål som är kundens ansvar.
12.2.2 Garantin täcker inte utförande av fönsterputsning för det fall tjänsten utförs när
utomhus- eller inomhustemperaturen mäter 0 grader eller lägre.
12.2.3 Garantin täcker inte ytor som inte kan rengöras med Cif eller liknande städprodukt (till
exempel smuts som är så ingrodd att smutsen inte går bort med sandliknande slipmedel).
12.2.4 Garantin täcker inte uppdrag som utförs utan tillgång till antingen vatten eller el.
12.3 Flyttjänst
12.3.1 Garantin täcker inte skador på bostaden eller föremål som uppstått till följd av att FPS
eller Utföraren ska stå för nedmontering av föremål som är kundens ansvar.
12.3.2 Garantin täcker inte skador på bostaden eller föremål som uppstått till följd av att kund
inte följt kapitel 3 och 4.
12.4 Garantin täcker inte de situationer som kan uppstå till följd av att kunden inte godkänt
extra debitering när det krävts av Utföraren eller FPS.
13 ÅNGERRÄTT
13.1 För att nyttja ångerrätten ska ett meddelande skickas till info@flyttstadningpartner.se,
innehållandes ifyllt standardformulär som Kund erhöll vid bokning senast fjorton (14)
dagar efter tjänst beställts. Det får dock inte vara senare än tio (10) dagar innan tjänst ska
utföras, i sådana fall debiteras Kund fullt pris för tjänsten.
13.2 Vid utökat avbokningsskydd ska Kund nyttja sin ångerrätt senast sjuttiotvå (72) timmar
innan uppdragsstart. Kostnad för utökat avbokningsskydd återbetalas ej för det fall
ångerrätten nyttjas senare än tio (10) dagar innan tjänst ska utföras.
13.3 Ångerrätt gäller inte för tjänst som fullgjorts.
13.4 Ångerrätt gäller inte för den del av tjänsten som redan utförts, beräknat från bokningens
starttid tills dess att kund skriftligen via mail meddelar att tjänsten skall avslutas i förtid. I
dessa fall debiteras kunden 750kr per arbetad timme efter rutavdrag per person som utför
tjänsten. Varje påbörjad timme debiteras som hel timme.
13.5 Oavsett när Kund väljer att nyttja sin ångerrätt, tas en administrationsavgift om 500 kronor
ut.
14 ÖVRIGA BESTÄMMELSER
14.1 Om Utföraren eller FPS upplever Kund som hotfull eller liknande vid utförande av
uppdrag, kan uppdraget komma att avbrytas i förtid. I sådana situationer utgår full
ersättning som om uppdraget hade slutförts.
15 BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
15.1 FPS är ett företag som arbetar inom flytt- och städtjänster. Inom sin verksamhet hanterar
FPS personuppgifter i den mening som avses i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2016/679, den allmänna dataskyddsförordningen (hädanefter ”GDPR”).
15.2 Vid kontakt med FPS lämnar du uppgifter om dig själv, din IP-adress och ditt
operativsystem. FPS behandlar dina personuppgifter för att kunna fullfölja våra
förpliktelser enligt detta Avtal. Personuppgifterna kan också användas i
marknadsföringssyfte samt utgöra underlag för marknadsanalyser och affärsutveckling.
15.3 För att få reda på vilka av dina personuppgifter vi behandlar, återkalla ditt samtycke eller
begära rättelse av felaktig eller missvisande uppgift, kan du kontakta
personuppgiftsansvarig enligt adress nedan:
Flyttstädning Partner Sverige AB
Franzéngatan 30
11216 Stockholm
15.4 Om dina personuppgifter ändras, får du gärna höra av sig till oss för att hålla uppgifterna
uppdaterade, via följande mailadress: info@flyttstadningpartner.se
15.5 All personal, inklusive underleverantörer, har tystnadsplikt beträffande insamlade och
hanterade personuppgifter.
16 TVIST
16.1 Samtliga eventuella tvister hanteras av svensk allmän domstol.
16.2 Tvister ska hanteras av den domstol som är närmst belägen FPS:s hemvist.